vi-foraeldre-september-2010_low

Vi forældre – august

Hold øje med - Meyer-Lavigne
Genbrugstallerkner med sherifklædte bokserhunde, syrede dødningehoveder på Royal Copenhagen porcelæn, nostalgiske tæppedekorationer og vaser med regndråber er bare et udpluk af designerne Sabine Lavigne og Kristine Meyer helt særegne univers. De skæve unikaer bliver skabt i makkerparrets værksted, mens Ipod'en spiller krimier, og der er kaffe på kanden. Næste projekt er forhåbentlig et børnestel.

Tekst: Julie Vöge Foto: PR, privat
Hvordan får I ideerne til jeres design?
"Vi udtænker et helt univers til hver enkelt produkt. I platte-serien for Royal Copenhagen var udgangspunktet, at vi ville lave noget, der gik imod de pæne, klassiske stel. Derfor tænkte vi fransk boduoir, kranier og masser af bling bling. Vores tallerkner til Crafts Collection 14 - der snart vises frem i Paris - er befolket af figurer som fx katten Henry the Sherif. Vi kan godt lide skæve ting, og man må også meget gerne trække lidt på smilebåndet, når man ser vores design."

Hvordan producerer I jeres varer?
"Vi sidder og tegner og klipper hvert enkelt lille motiv på transferepapir (staves det sådan?), der er en slags papiragtig glasur, som bliver til fast dekoration efter en tur i ovnen. Den håndklippede unikaarbejdsmetode er absolut ikke vejen til rigdom, så det kan være, vi med tiden også skal have nogle produkter, der bare skal kunne hives op af kassen fra fabrikken og så stilles på en butikshylde. Omvendt så gør unikametoden det muligt, at vi hele tiden kan lave noget nyt, og at vi kan kæle for hver enkel lille vase og tallerken. Vi kan med andre ord overføre vores sindstilstand lige nu og her til den givne vase eller tallerken. Det betyder, at vi kan lege hver gang vi laver et nyt produkt, og det er nødvendigt, fordi vi er ikke gode til gentagelser. Desuden tror vi på, at det er godt at omgive sig med ting, der er lagt kærlighed og tid ind i."

Hvorfor har I valgt at have en daglig opdateret blog?
"Altså udover at bloggen er markedsføring af os selv ved at være et slagt sladderblad, hvor læserne lærer os lidt bedre at kende dag for dag, så får vi masser af fede undergrundskontakter via vores blog. Pludselig tikker der fx en mail ind fra en kineser, der er ved at lave en kunstbog, og som lige vil have os med, fordi han har fulgt os på bloggen. Og opgaven med tallerknerne på Royal Copenhagen fik vi, fordi deres kreative direktør åbenbart er en ivrig læser af vores daglige input."

Hvad er jeres næste projekt?
"Vi håber snart at kunne lave et børnestel. Vi har fundet ud af, at børn reagerer kraftigt på vores ting, så det er oplagt at lave noget målrettet for den unge målgruppe. Vi arbejder også lidt med at lave en sparebøsse til voksne, der skal være så flot, at man har lyst til at have den stående fremme."

Tæppet er udviklet for Egetæpper og er så stort, at der er masser af plads til Sabine Lavigne, 36 år, mor til Mingus og Sofia på 5 år. Og Kristine Meyer, 39 år, mor til Alba, 9 år, og Bror, 5 år. De er begge uddannet på Danmarks Designskole på linien for Glas og keramik. Stiftede firmaet Meyer-Lavigne i 2007.

"Vi sidder tit og hører krimier på ipod'en, mens vi tegner og klipper og drikker kaffe. Det må siges at være en ret priviligeret arbejdsdag", fortæller Sabine, der udover at designe i eget navn og for andre firmaer, sammen med Kristine laver stylistopgaver for magasiner.

"Royal Sauvage er navnet på en serie moderne platter, som Meyer-Lavigne har skabt til Royal Copenhagen. Serien består af 50 nummererede unikke værker, der fås i forskellige størrelser og forhandles eksklusivt i Royal Copenhagens flagshipstore på Amagertorv 6 i København.